torsdag 25 augusti 2011

I stället för VM i bangolf ...


... LF står det. Torde ha varit BANGOLF eller kanske MINIGOLF en gång i tiden när den här banan var ny och fin. Jag har inte varit och tittat på vad VM-spelarna i bangolf har för sig fast de inte är så långt borta. Däremot tog jag mig en långpromenad i går kväll och gick förbi en bana i Östbergahöjden som definitivt inte verkade vara i VM-klass. Och det här var entrén (och som vanligt vinner bilderna på att klickas upp i större format).


Vi går väl förbi den fina grinden och det som en gång var ett prydligt rödmålat trästaket ...



Jaja, nedklottrat naturligtvis. Det här känns som Folkhemmets förfall i ett nötskal. Men annars brukar väl sådana här förfallsplatser, typ bortglömda folkparker och idrottplatser, ligga mer avskiljt, och på stället som bloggen Rostsverige så förtjänstfullt skildrade innan den tyvärr lades ner.


Jag fick en konstig vemodig stämning av att stå bland övergivna banor och ogräs. Är det så här det ser ut i Sverige? Är detta mitt land?


Jag spelar inte vare sig ban- eller någon annan golf, men tänk när augustimörkret sänker sig men det ännu är sommar, glada människor går omkring här och puttar på sina små bollar eller bara har det trevligt ändå i skenet från de fina lyktorna ... 

... och någon står vid hål 18 och koncentrerar sig av bara tusan!

Den som inte kände för golf kunde sätta sig på gungbrädan ett tag i stället. I bakgrunden området med Årsta partihallar

I bakgrunden på den här bilden: Östbergahöjden


Varför är denna bana övergiven (av alla utom klottrare och förstörare)? Är det månne för den stora kraftledningens skull, den som fortsätter bort över Årstafältet? Var det någon som oroade sig för ledningarnas elektromagnetiska fält som kanske inte är så bra för mänsklig hälsa? - Jag vet inte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej tack för att du la upp dessa bilder. Jag gick förbi denna mini golfbanan när jag tog en promenad och de flesta av banorna är kvar lite slitna och rostiga inga lampor finns dock inte kvar inte häller huset är kvar tror jag såg inte något hus men däck gungan eller vad det var är kvar. Jag gick där förbi söndagen den 23 november 2014

Anonym sa...

PS jag igen det fina röda staketet är bortaget bara några av banorna kvar detta är synd tycker jag det verkar som en trevlig plats för att spela minigolf på

Björn Nilsson sa...

Så här var läget 2011, och inte såg det bättre ut när jag gick förbi i somras. Tråkigt förfall.

Bernd Krauß sa...

nu ser det ut så här torsdag den 18 maj:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1097648933583066.1073742003.100000139084276&type=1&l=4eb037ed9e